Budeme přemýšlet o tom, jak vzdělávání přizpůsobit novým výzvám (včetně klimatické změny) a jak naučit děti a studenty nejen fakta, ale také empatii, odpovědnost a udržitelné způsoby myšlení. Praktické tipy a inovativní přístupy nabídnou cestu k holistickému vzdělávání, které je více v souladu s potřebami současné doby.
Konference k environmentální výchově v ZŠ a SŠ
Živoucí proměny ve vzdělávání
Přednášky
Tereza Čajková
Smysly a vzdělávání
Jak může aktivace smyslového vnímání přispívat k rozšiřování naší ekologické a sociální představivosti? Příspěvek představí roli zapojení smyslů, těla a imaginace do procesu učení jako možnost prohlubování vztahu k sobě samým, ostatním lidem a živému světu.
Stanislav Biler
Udržitelné vzdělání v neudržitelných regionech
Nerovnosti nejsou statistiky, ale deformují celý vzdělávací systém. Děti v periferních regionech žijí již dekády v neudržitelném světě, z něhož vše mizí, včetně lidí, příležitostí a budoucnosti. Co v „jejich“ kontextu znamená udržitelnost? Mají fakta stejný význam na periferii i v centru města? Co z periferní situace vyplývá pro nás pro všechny? Přednáška se opírá o konkrétní příklady periferních regionů.
Jana Haková
Pobyt v přírodě jako trénink kompetencí potřebných pro život
Člověk je životně závislý na přírodě, a přitom se od ní stále víc distancuje moderními vymoženostmi a obklopuje se vrstvou pohodlí. Vzdává se dobrovolně tréninku odolnosti, která nám pomáhá zvládat náročné životní situace. K čemu v budoucnu povede takový životní standart? Jak na tom bude další generace se svou připraveností řešit „nepohodlné“ životní situace? V Outward Bound CZ o tom přemýšlíme. Vytvořili jsme nový program třídních expedic, které studenty prakticky učí témata – Odolnost, Odpovědnost, Odvahu a Empatii.
František Tichý
Odolné dítě, aneb jak vychovávat v nejisté době?
Války, pandemie, klimatická krize, informační technologie, dezinformace, relativizace hodnot… Jsou dnešní teenageři generací „sněhových vloček“ nebo naopak citlivých otevřených bytostí poctivě hledajících svoje místo a úkol v rychle se měnícím světě? Pedagog František Tichý se s účastníky a účastnicemi nejen podělí o více než třicet let zkušeností s výchovou mladých lidí v netradičním Gymnáziu Přírodní škola, ale především se společně s nimi pokusí hledat odpovědi a řešení. Jak by měl na sobě pracovat každý z nás? Co doopravdy potřebují dnešní mladí a jak jim to nabídnout? Může nám příroda pomoci najít ztracené kořeny našeho štěstí?
Příklady dobré praxe ve formátu Pecha Kucha
Martina Holková, Nazemi – Spojenci přírody – „Reconnect with nature, yourself and each other.“
Šárka Mrňávková, Jana Neumaerová, Unie Rodičů – Proměna vztahů skrze proměnu místa vzdělávání
Petra Koppová, Lipka – Inspirace odjinud – proměna školy na Islandu
Alena Kohoutová, ADRA – Udržitelná proměna
Dílny
Martina Holková, NaZemi
Spojenci přírody (Nature´s Allies) – „Reconnect with nature, yourself and each other.“
Přijďte se inspirovat, jak na vašich školách mohou učitelé AJ na 2. stupni vést hodiny venku a přitom rozvíjet nejen slovní zásobu a jazykové dovednosti žáků, ale i cíleně posilovat jejich vztah k přírodě, k sobě samým a i ke svým spolužákům. Dílna bude v českém jazyce a zváni jsou všichni napříč vzdělávacími oblastmi.
Veronika Endrštová
Tělo jako parťák
Jak můžeme prostřednictvím vědomé práce s tělem zlepšit kontakt sami se sebou, lépe se vyrovnávat se stresem z práce, ze života i obtížných témat, se kterými pracujeme? Jak si vytvářet s tělem takový vztah, abychom si byli dobrými parťáky? Tělo je s námi od rána do večera a pomáhá nám nést nejen fyzickou, ale i psychickou zátěž. Zkusíme společně zpomalit, všimnout si toho, jak se naše tělo má právě teď. Budeme pracovat s dechem, hlasem a vědomým pohybem a zkusíme rozhýbat energii ve všech jeho částech.
Jana Neumajerová a Šárka Mrňáková, UNIE RODIČŮ
Proměna vztahů skrze proměnu místa vzdělávání
Jak může proměna místa přispět k proměně vzájemných vztahů? Jak do proměny venkovního prostoru kolem školy zapojit vyučující, děti i rodiče, posilovat vztahy mezi nimi a podporovat učení venku? Praktický workshop, při kterém mentálně projdete procesem proměny školní zahrady, dvorku, hřiště nebo jiného místa, které máte k dispozici, a budete spolu s ostatními účastníky hledat cesty, jak do dění vtáhnout všechny, kdo jsou součástí komunity kolem školy. Proměna místa může proměnit vzájemné vztahy, vztah k místu samotnému i vztah k učení.
Alena Kohoutová, ADRA
Cíle udržitelného rozvoje v různých předmětech
Globální problémy hýbou světem a „létá“ kol nich spoustu informací. Jak studenty učit vyznat se v nich a pracovat s potřebnými informacemi? Pomocí teorie a praxe ze škol si připomeneme možnosti použití metod kritického myšlení v nejrůznějších předmětech v propojení s mezinárodními Cíli udržitelného rozvoje (SDG’s). Ukážeme si i způsoby, jak žákům a studentům tyto informace představovat. Nebudou chybět ani příklady ze škol ukazující, jak můžeme v každodenním provozu či v projektech zkoušet s problémy hýbat.
Jana Haková
Karty osobností pro teenagery
Nahlédneme pod pokličku nové metodiky školních expedic Outward Bound CZ. Vyzkoušíme si práci s novými kartami osobností, které používáme na expedicích v terénu. Dozvíme se, kdo je to Chill, Drive, Cheer, Brain a další. Karty studentům pomáhají porozumět si navzájem a pochopit, proč někdo reaguje jinak, než bych si přál. Ukazují jim cestu, jak spolu ve třídě lépe vycházet. Workshop bude interaktivní, hravý i trochu filmový.