Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, kdy naše kraje obývali lovci sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Prozkoumáme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích.
Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
• archeologická výprava do dob minulých,
• střílení z luku a využití replik skutečných zbraní a nástrojů z doby kamenné,
• expedice po stopách lovců sobů a koní do Moravského krasu,
• zkoumání přizpůsobení živočichů a rostlin zimnímu období,
• lovecká výprava s rozděláváním ohně.
Rozšířená anotace
Pobytový týden je zaměřen především na mezipředmětovou, terénní a projektovou výuku. V programu se prolínají témata především z biologie, dějepisu a zeměpisu. Program je koncipován do chladného období roku, přesto je však terénní. Žáci zkoumají zimní přírodu a její adaptace na chladné a mrazivé počasí. Na příkladu zimního období v přírodě si přibližují život lidí i přírodní procesy v době ledové. Během výukových programů a projektů vypátráme adaptace rostlin a živočichů pro přečkání zimního období, prozkoumáme život v zimní krajině. Žáci se naučí pracovat s určovacími klíči, fotopastmi, naučí se základy stopování živočichů a určování dřevin v zimním stavu. Na závěr žáci zpracují projekt o zimní přírodě kolem vesnice. Během zážitkové části programu se žáci stanou kmeny z doby lovců sobů a koní, vrátí se do doby ledové a budou se snažit, aby jejich kmen přežil toto období. Pomoci praktických ukázek si přiblížíme život lidí z doby ledové – vyzkoušíme si střelbu z luků, tvorbu kamenných nástrojů, výrobu keramických amuletů, rozdělávání ohně a mnoho jiných dovedností. Do programu je zařazena exkurze do Rudice na lokality, kde se v době magdalienu pohybovali právě lidé z kultury lovců sobů a koní.
Pobyt je vyučován od listopadu do března, přesto je však koncipován tak aby žáci trávili větší část programu venku.
Základní údaje o programu
Délka programu29–31 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina4.–7. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků20–32
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci jsou v přímém kontaktu se zimní přírodou. Pochopí, že příroda „neumírá“, ale organismy jsou přizpůsobeny pro přežití chladného období. Žáci zvládnou pohyb v terénu a dokážou využít přírodní materiály k rozdělání ohně, výrobě talismanu, …
VýstupyŽák/dítě:
- si vyzkouší vybrané techniky z archeologického výzkumu
- popíše principy a možnosti adaptace rostlin a živočichů na zimní období; popíše přizpůsobení zimě alespoň u třech konkrétních organismů
- navštíví reální místo, kde se pohybovali lovci z doby ledové
- stručně popíše materiály, nástroje a činnosti lovců z doby ledové
- dokáže poznat různé druhy rostlin a živočichů podle určovacích klíčů
- vytvoří výzkum zimní přírody, kde respektuje předem nastavená kritéria; svůj výzkum prezentuje ve formě plakátu a veřejným vystoupením před spolužáky
Zařazení dle RVP
Průřezové téma
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a zdraví, Člověk a příroda; učivo: současnost a minulost v našem životě, proměny způsobu života, bydlení, předměty denní
potřeby, průběh lidského života; rostliny, houby, živočichové – životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka; člověk a lidská společnost v pravěku; anatomie a morfologie rostlin – stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin; projevy chování živočichů; turistika a pobyt v přírodě – příprava turistické akce, přesun do terénu a uplatňování pravidel bezpečnosti silničního provozu v roli chodce a cyklisty, chůze se zátěží i v mírně náročném terénu, táboření, ochrana přírody, základy orientačního běhu, dokumentace z turistické akce; přežití v přírodě, orientace, ukrytí, nouzový přístřešek, zajištění vody, potravy, tepla
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní