Stačilo přibližně 150 let, aby se z průmyslově využívaného areálu stalo jedno z přírodně nejcennějších údolí Moravského krasu. Projdeme okolí Býčí skály, poznáme
zdejší krasovou krajinu, seznámíme se s historií jejího osídlení i místní tavby železa.
Rozšířená anotace
Exkurze do Josefovského údolí se skládá z volně kombinovatelných částí a nabízí možnost přizpůsobit aktivity věku účastníků a požadavkům učitelů. Během exkurze navštívíme jedno z nejcennějších území CHKO Moravský kras a věnujeme se specifikům místní krajiny. K těm patří krasové jevy, společenstva organismů na ně navázaná, historie využívání krajiny a vzájemné ovlivňování člověka a krajiny. Dozvíme se, jaká je geologická historie Moravského krasu a jak vznikají krasové jevy. Navštívíme méně známé jeskyně, kde možná uvidíme i jejich obyvatele. Seznámíme se s archeologicky unikátní lokalitou NPR Býčí skála. V jejím okolí probíhalo zpracování železa již v době železné. Prohlédneme si jak repliky starých pícek na tavení železa, tak i novověkou huť Františka. Dozvíme se, jak získávání železa probíhalo a jaký mělo vliv na tvář místní krajiny. Zjistíme, které ohrožené druhy organismů můžeme v údolí potkat a jak vypadá přirozený les.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků20–40
Místo začátku a konce programu – popis místaDle individuální domluvy. Při využití hromadné dopravy začátek programu na zastávce Habrůvka, Josefov (autobus č. 157 IDS JMK) nebo u vlakové zastávky Adamov – zastávka. Konec exkurze u zastávky Habrůvka, Josefov, rozcestí.
Požadavky na účastníkyChodí se za každého počasí. Terénní oblečení i obuv, vhodné je náhradní oblečení do jeskyně na zašpinění (dlouhé kalhoty a mikina), pití, svačina, při nepříznivém počasí pláštěnka, čelovka (baterka), psací potřeby.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák vnímá krajinná svědectví o vývoji této oblasti a poznává důležitost ochrany jednotlivých složek přírody.
VýstupyŽák/dítě:
- objasní, co to je to kras a jak vzniká
- popíše, jak se krasová krajina měnila v historii, jak byla využívána a jaký měla význam pro člověka
- vyjmenuje 3 suroviny využívané člověkem v Moravském Krasu
- charakterizuje 3 krasové jevy
- definuje, čím je významná Býčí skála
- jmenuje alespoň jednu chráněnou rostlinu či živočicha
- definuje les s přirozenou druhovou skladbou
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí,
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí, Životní prostředí regionu a České republiky
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a společnost, Člověk a Příroda, SŠ: Člověk a společnost, Člověk a Příroda; vzdělávací obory: ZŠ: Dějepis, Přírodopis, Zeměpis (Geografie), SŠ: Chemie, Biologie, Geografie, Geologie, Dějepis
Rozvíjené klíčové kompetence