Kdy je dobré mít sex? Jak poznám souhlas? Co je to menstruační disk? Jaký je rozdíl mezi pep a prep? A jak souvisejí mikroplasty s intimní hygienou a hormonálními cykly? Na tyhle otázky a mnoho dalších budeme společně hledat odpovědi. Program nabízí prožitkové aktivity, fakta, ale i praktické ukázky.
Rozšířená anotace
V inovovaném programu se společně vydáme na cestu, kde se dozvíme nejen o základních biologických procesech lidského těla, ale také o principech bezpečného sexu, respektující komunikace a environmentálních aspektech intimní péče a hygieny.
Žáci a žákyně se seznámí a prohloubí si znalosti v oblasti:
- anatomie, reprodukční soustavy a hormonálních cyklů,
- sexuality z biologického, sociálního i kulturního hlediska,
- vzájemné ohleduplnosti a komunikace (souhlas a respekt),
- různých druhů antikoncepce a jejich fungování a vlivu na životní prostředí,
- dospívání a péče o tělo zaměřená především na intimní hygienu,
- menstruace, předcházení neplánovaného těhotenství, pohlavně přenosných chorob a testování.
Po dohodě lze zařadit zkoušku navlékání kondomu na model polystyrénového penisu.
Základní údaje o programu
Délka programu3,5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků12–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Pracoviště Kamenná, Kamenná 20, 639 00 Brno
Požadavky na účastníkyZnalost základních pojmů reprodukční soustavy člověka.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák či žákyně se zamýšlí nad environmentálními aspekty lidské sexuality.
VýstupyŽák/dítě:
- zhodnotí vlivy jednotlivých hygienických menstruačních pomůcek na životní prostředí.
- rozlišuje různé formy antikoncepce a dokáže posoudit jejich vliv na životní prostředí a člověka.
- uplatňuje odpovědné a etické přístupy k sexualitě, rozhoduje se s vědomím možných důsledků.
- chápe rozdíl mezi pohlavní dospělostí a sociální vyspělostí.
- v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.
- uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc.
Zařazení dle RVP
Vzdělávací oblastČlověk a zdraví / Výchova ke zdraví
Environmentální výchova / Člověk a životní prostředí
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské