Během celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední část krasu z hlediska geologie a geomorfologie, historie osídlení a také vlivu hospodaření a turismu na krajinu a životní prostředí.
Rozšířená anotace
Chcete vidět rozmanitost různých částí Moravského krasu? Navštívit propadání vod do podzemí, drobné jeskyně, zříceninu na vysoké skále? Myslíte si, že se mohou lišit jednotlivé oblasti chráněného území? Během celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední části krasu z hlediska geologie, geomorfologie, historie a vlivu osídlení na krajinu a životní prostředí.
Navštívíme postupně 3 části Moravského krasu:
- V Holštejně prozkoumáme jeskyni a další krasové jevy. Jednoduchým pokusem si vysvětlíme, jak vznikl vápenec a jak vznikají jeskyně. Na zřícenině hradu Holštejn se zaměříme na středověké osídlení Moravského krasu. Zde je třeba počítat s parkovným.
- Druhé zastavení je na volbě a preferencích školy: průzkum dvou malých jeskyní a ukázka stepní vegetace i hospodaření v CHKO, nebo pohled do nejznámější propasti Moravského krasu, Macochy, a to z horního i dolního můstku. I zde je třeba počítat s parkovným.
- Závěrečná zastávka a krátký výšlap bude u hornické vsi Rudice, kde si ukážeme vliv člověka na krasovou krajinu a navštívíme jednu z mála vesnic ležících v centru Moravského krasu. Součástí trasy je geologicky zajímavý pískový lom Seč, amfiteátr Kolíbky s drobnými jeskyňkami a Rudické propadání. I zde je třeba počítat s parkovným.
Zajištění a úhrada autobusu není součástí našich služeb, domlouvá si přímo škola.
Základní údaje o programu
Délka programu7 hod. včetně přestávek, včetně přejezdů mezi lokalitami
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků20–40
Místo začátku a konce programu – popis místazačátek – Holštejn; konec – Rudice; místo začátku a konce programu i samotnou trasu a navštívená místa lze po individuální domluvě měnit
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oblečení, pláštěnka, čelovka (baterka), pití, svačina, psací potřeby; autobus zajišťuje a hradí školní skupina
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák charakterizuje krasovou krajinu a popíše vliv člověka a jeho činností na životní prostředí a krajinu v krasové oblasti.
VýstupyŽák/dítě:
- na základě jednoduché chemické reakce rozpozná vápenec
- vyjmenuje alespoň 3 krasové jevy
- zhodnotí vliv vody na krasovou krajinu
- vysvětlí vliv lidské činnosti na kvalitu vody
- charakterizuje geomorfologii krasových oblastí
- popíše historii využívání krasové krajiny
- popíše vliv těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí
- vnímá dobrodružství při prolézání jeskyní
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- SŠ: Člověk a životní prostředí
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda (Přírodopis, Zeměpis), SŠ: Člověk a příroda (Biologie, Geologie, Geografie)
Rozvíjené klíčové kompetence