Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii zohledňující i probíhající změnu klimatu. Těžištěm programu je terénní práce, praktická pozorování ve vybrané lokalitě a badatelská výuka. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.
Během týdne vás kromě bádání čeká:
• terénní exkurze do vybrané lokality Moravského krasu (je možná i v cyklovariantě),
• motivační průběžná hra na téma evoluce a klimatické změny,
• entomologické a hydrobiologické odlovy, ornitologická pozorování,
• hodnocení kvality přírodního prostředí a probíhajících změn v návaznosti na klima,
• témata jako sucho, invazní druhy organismů a další dle vaší volby.
Rozšířená anotace
Pobytový program Příroda naostro je zaměřen především na praktickou biologii a ekologii se zohledněním probíhající klimatické změny. Pojďme si otestovat, jaké je to být botanikem, zoologem či ekotoxikologem. Během programu si žáci vyzkouší terénní výzkum z mnoha přírodovědně zaměřených oborů, například ornitologická pozorování, odlov bezobratlých živočichů ve vodě i na souši, rozbory vody kolorimetrickou metodou i pomocí sond. Žáci se během programu naučí pestrou škálu metod přírodovědného výzkumu, kterou využití při vlastním badatelském projektu. Sami si sestaví výzkumnou otázku, metodiku, provedou výzkum, nasbíraná terénní data dále zpracovávají, snaží se jim porozumět, analyzují a interpretují je. Na závěr představují svoji práci na konferenci. Pochopit běh přírody pomůžou žákům také výukové programy, které jsou součástí týdne. Z široké nabídky programů je k dispozici například program o suchu jako dopadu klimatické změny na okolní krajinu, o významu zeleně ve městech, o invazních rostlinách a živočiších u nás, simulační hry zaměřené na lesní hospodaření či na vyčerpatelnost přírodních zdrojů a další. Součástí pobytového týdne je pěší či cyklistická exkurze na zajímavé lokality Moravského krasu (okolí Rudice, Holštejna, Ostrova u Macochy aj.).
Pobyt je z velké části venkovní a vázaný na vegetační sezónu, proto se program vyučuje pouze v sezóně od března do listopadu.
Základní údaje o programu
Délka programu31–33 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–32
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci se seznámí se živou i neživou přírodou zkoumané oblasti a zároveň získají znalosti o vzájemném působení přírody a člověka v tomto místě. Program je také zaměřen na porozumění vybraným ekologickým problémům a především kontakt s živou přírodou.
VýstupyŽák/dítě:
- pomocí odborné literatury a zoologického klíče určí nalezené živočichy a rostliny
- popíše jedno konkrétní přizpůsobení živočicha k životu ve vod
- na základě nalovených živočichů určí biotický index zkoumané vodní plochy
- si vyzkouší práci s různými druhy entomologického vybavení
- na základě vlastního odlovu stanoví minimální počet druhů bezobratlých živočichů vyskytujících se na zkoumané lokalitě (ve vodním prostředí i na souši)
- popíše vznik krasových jevů
- sestaví a realizuje vlastní badatelský výzkum
- popíše alespoň jeden z dopadů klimatické změny na přírodu
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- ZŠ: Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí); Osobnostní a sociální výchova (Rozvoj schopností poznávání, Kooperace a kompetice)
- Gy: Environmentální výchova (Problematika vztahů organismů a prostředí; Člověk a životní prostředí), Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Globální problémy, jejich příčiny a důsledky)
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda/Přírodopis (Biologie rostlin, Biologie živočichů, Neživá příroda, Základy ekologie, Praktické poznávání přírody); Člověk a příroda/Zeměpis (Životní prostředí);
SŠ: Člověk a příroda/Biologie (Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie), Člověk a příroda/Geografie (Životní prostředí)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní