Uvidíme, jak krasovou krajinu přetváří voda a jak ji využívá člověk. Dozvíme se o geologii a geomorfologie místa a využívání lokality člověkem (i s dopady jeho činnosti). V Rudici nemineme pískovnu Seč, geopark, skalní amfiteátr Kolíbky či Rudické propadání.
Rozšířená anotace
Exkurze do okolí Rudice se skládá z jednotlivých částí a nabízí možnost přizpůsobit aktivity věku účastníků a požadavkům učitelů.
Exkurze je pojata jako pohled na místní krajinu a na její jednotlivé složky. Věnujeme se na ní geologii a geografii, vodě, krasovým jevům i historii krajiny a její využívání člověkem. V rámci exkurze navštívíme přírodně, geologicky i historicky zajímavá místa v okolí Rudice v malebné krajině CHKO Moravský Kras. Přímo v krajině se seznámíme s příklady krasových jevů a jejich vznikem, najdeme místní horniny a zjistíme jejich původ. Navštívíme běžně nepřístupné jeskyně, poznáme specifika krasové krajiny a objevíme dopady změny klimatu na krajinu.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků20–40
Místo začátku a konce programu – popis místazačátek – zastávka Jedovnice, Chaloupky; konec – zastávka Jedovnice, Chaloupky; délka trasy přibližně 6,5 km; možno upravit podle individuálních požadavků a způsobu dopravy školy
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oblečení, při nepříznivém počasí pláštěnka, čelovka (baterka), pití, svačina, psací potřeby; oblečení na zašpinění do jeskyně (dlouhé kalhoty a mikinu); chodí se v každou roční dobu a za každého počasí (dle domluvy se školou)
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák se seznámí s historií využívání krajiny v Moravském krasu na příkladu obce Rudice. Je motivován poznávat svoje okolí; oceňuje význam krajiny (z hlediska historických svědectví, přírodních hodnot, místa zábavy a rekreace …).
VýstupyŽák/dítě:
- vysvětlí vlastními slovy pojem kras a jak vzniká
- uvede na 1 příkladu, jak se krasová krajina měnila v historii, jak byla využívána a jaký měla význam pro člověka
- vyjmenuje 3 suroviny využívané člověkem v Moravském krasu
- rozliší 3 krasové jevy
- definuje význam povrchových i podzemních vod, jejich vliv na krasovou krajinu a její formování
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí, Životní prostředí regionu a České republiky
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a společnost (Dějepis); Člověk a Příroda (Chemie, Přírodopis, Zeměpis); SŠ: Člověk a společnost (Dějepis); Člověk a Příroda (Chemie, Biologie, Geografie, Geologie)
Rozvíjené klíčové kompetence