Ryba na prášcích

duben–říjen

8. – 9. ročník ZŠ, 1. – 4. ročník SŠ


Rychta, Krásensko 76, 683 04   

5 hod

 částečně venku



Pořádá: Rychta

20–30 žáků


210 Kč/žák



Povrchová i podzemní voda jsou jedinečné přírodní zdroje. Je ale kvalita vodních toků v době změny klimatu dostatečná? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které užíváme v každodenním životě.








Povrchová i podzemní voda jsou jedinečné přírodní zdroje. Je ale kvalita vodních toků v době změny klimatu dostatečná? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které užíváme v každodenním životě.

Rozšířená anotace

V programu se zabýváme vodou, jedním ze zdrojů výrazně ohrožených změnou klimatu.
Program je rozdělen na dvě části. V první části se žáci pomocí vstupního školení stanou zaměstnanci firmy, která se zabývá stavem životního prostředí. Zjistí, jací jsou hlavní znečišťovatelé povrchových vod, jaké látky vypouštíme z domácností, jak funguje čistírna odpadních vod atd.
V druhé polovině programu žáci provedou vlastní měření čistoty vody ve vodním toku pomocí čidel a kolorimetrické metody a pokusí se určit místní zdroje znečištění.

Základní údaje o programu

Délka programu
5 hod. včetně přestávek

Cílová skupina
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

Optimální počet účastníků
20–30

Místo začátku a konce programu – popis místa
část programu v budově pracoviště Rychta v Krásensku, hlavní část programu v okolí Krásenska podél toku Malá Haná, závěr u ČOV Krásensko (10 min. chůze od autobusové zastávky)

Požadavky na účastníky
přezůvky do budovy, psací potřeby, oblečení do terénu; vzorek povrchové vody z okolí bydliště

Cíle programu

Environmentální rozměr programu
Program je zaměřen na chemické látky v povrchové vodě. Žáci zjistí, které látky se ve vodách vyskytují a jaké jsou jejich nejčastější zdroje. Zamýšlí se nad důležitostí čistoty vody a jak je možné čistotu vody svým spotřebitelským chováním ovlivnit.

Výstupy
Žák/dítě:
  • zná 4 hlavní znečišťující látky povrchových vod (dusičnany, dusitany, amoniak, fosforečnany) a jejich negativní účinky a zdroje
  • ví, kde najde složení drogistických výrobků, zná alespoň dvě látky, které se v prostředcích používají a jsou škodlivé životnímu prostředí
  • popíše základní fáze čištění v čistírně odpadních vod
  • používá bezpečně kolorimetrickou sadu na měření rozpuštěných látek ve vodě
  • používá čidla a přístroje na měření rozpuštěných látek ve vodě
  • vymyslí alespoň jednu změnu svého spotřebitelského chování, která může omezit znečišťování vod


Zařazení dle RVP

Průřezové téma
    Environmentální výchova
  • ZŠ: Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
  • SŠ: Člověk a životní prostředí, životní prostředí regionu a České republiky


Vzdělávací oblast
Člověk a příroda: ZŠ: Přírodopis (Základy ekologie, Praktické poznávání přírody), Zeměpis (Životní prostředí); SŠ: Biologie (Ekologie), Geografie (Životní prostředí, Biologie živočichů, Biologie rostlin)

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence sociální a personální










Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.