Povrchová i podzemní voda jsou jedinečné přírodní zdroje. Je ale kvalita vodních toků v době změny klimatu dostatečná? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše
léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které užíváme v každodenním životě.
Rozšířená anotace
V programu se zabýváme vodou, jedním ze zdrojů výrazně ohrožených změnou klimatu.
Program je rozdělen na dvě části. V první části se žáci pomocí vstupního školení stanou zaměstnanci firmy, která se zabývá stavem životního prostředí. Zjistí, jací jsou hlavní znečišťovatelé povrchových vod, jaké látky vypouštíme z domácností, jak funguje čistírna odpadních vod atd.
V druhé polovině programu žáci provedou vlastní měření čistoty vody ve vodním toku pomocí čidel a kolorimetrické metody a pokusí se určit místní zdroje znečištění.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místačást programu v budově pracoviště Rychta v Krásensku, hlavní část programu v okolí Krásenska podél toku Malá Haná, závěr u ČOV Krásensko (10 min. chůze od autobusové zastávky)
Požadavky na účastníkypřezůvky do budovy, psací potřeby, oblečení do terénu; vzorek povrchové vody z okolí bydliště
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram je zaměřen na chemické látky v povrchové vodě. Žáci zjistí, které látky se ve vodách vyskytují a jaké jsou jejich nejčastější zdroje. Zamýšlí se nad důležitostí čistoty vody a jak je možné čistotu vody svým spotřebitelským chováním ovlivnit.
VýstupyŽák/dítě:
- zná 4 hlavní znečišťující látky povrchových vod (dusičnany, dusitany, amoniak, fosforečnany) a jejich negativní účinky a zdroje
- ví, kde najde složení drogistických výrobků, zná alespoň dvě látky, které se v prostředcích používají a jsou škodlivé životnímu prostředí
- popíše základní fáze čištění v čistírně odpadních vod
- používá bezpečně kolorimetrickou sadu na měření rozpuštěných látek ve vodě
- používá čidla a přístroje na měření rozpuštěných látek ve vodě
- vymyslí alespoň jednu změnu svého spotřebitelského chování, která může omezit znečišťování vod
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- SŠ: Člověk a životní prostředí, životní prostředí regionu a České republiky
Vzdělávací oblastČlověk a příroda:
ZŠ: Přírodopis (Základy ekologie, Praktické poznávání přírody), Zeměpis (Životní prostředí);
SŠ: Biologie (Ekologie), Geografie (Životní prostředí, Biologie živočichů, Biologie rostlin)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální