Jak prohloubit místně zakotvenou výuku a komunitní aktivity školy? Jak prozkoumat okolí školy a realizovat konkrétní změny k lepšímu? Jak zmírnit dopady změny klimatu ve vašem okolí? Pobytový program slouží jako doplněk k celoročnímu metodickému programu Škola pro udržitelný život. Více o programu zjistíte na www.lipka.cz/skola-pro-udrzitelny-zivot.
Rozšířená anotace
Pobytový program je doplňkem k celoročnímu metodickému programu, který pedagogové realizují se svými žáky ve škole.
Během třídenního pobytu žáci projdou na modelovém příkladu budovy pracoviště Rychta a okolí kompletním procesem, který je pak čeká ve škole. Prozkoumají místo jejich zájmu, vytipují problematická místa a navrhnou, co udělat pro zlepšení stavu. Vybrané projekty realizují a vidí tak konkrétní výsledky své práce. Pracují ve skupinách, procvičují tedy i týmovou spolupráci a domluvu.
Prostřednictvím programu Škola pro udržitelný život se můžete věnovat jednomu ze dvou témat:
* Udržitelný život v obci (žáci s dalšími partnery z obce zkoumají své okolí, navrhují změny a vylepšení a jeden z navržených nápadů rozpracují a realizují)
* Klimatická změna (žáci mapují problémy a potřeby obce z hlediska adaptace na klimatickou změnu, plánují a realizují praktické místní projekty, které zmírňují dopady klimatických změn ve vaší obci)
Základní údaje o programu
Délka programu15–17 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci aktivně mění své okolí a budují si k němu hlubší vztah.
VýstupyŽák/dítě:
- provede průzkum vybraného zájmového místa
- na plánek místa zakreslí pozitivní a negativní pocity, které v něm konkrétní místa vyvolávají
- definuje alespoň jeden zcela konkrétní problém vybraného místa
- navrhne řešení (projekt) řešící vybraný problém místa
- navrhne postup projektu
- podílí se na realizaci projektu
- zhodnotí postup práce, funkčnost práce ve skupině i finální výstup projektu
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Osobností a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Environmentální výchova
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastProgram propojuje oblasti Člověk a společnost, Člověk a příroda i Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní