Exkurzi zahájíme na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté se vydáme do tajemných a fascinujících krasových krajin – nahlédneme do jeskyně Lidomorna, prozkoumáme tok Bílé vody a vystoupáme na zříceninu hradu Holštejna.
Rozšířená anotace
Terénní exkurze zaměřená na krasové jevy, které můžeme najít v severní části Moravského krasu. Tato exkurze nás zavede do jedné z nejzajímavějších, ale opomíjených lokalit této oblasti. Do místa, kde začíná nejdelší jeskynní systém České republiky, do místa, kde žil významný rod pánů z Holštejna, a do místa, kde se středověká historie propojuje s krasovou krajinou. Během exkurze postupně sejdeme z nejvýše položeného bodu Moravského krasu až k propadání potoka Bílá voda. Navštívíme jeskyni Lidomorna, vystoupáme na zříceninu hradu Holštejn. Projdeme jedny z nejkrásnějších lesů v severní části krasu. Žáci si pomocí jednoduchých klíčů vyzkouší určování dřevin a jako zpestření exkurze v jarních měsících vyrobí vlastní pomazánku z jedlých bylin. Exkurze je založená nejen na poznávání krasových jevů, ale také na srovnávání různých biotopů a sledování vlivu člověka na tato místa (ochrana, narušování).
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků20–40
Místo začátku a konce programu – popis místaZačátek exkurze Šošůvka (dostupná autobusem linky č. 232); konec na křižovatce silnic Sloup – Ostrov u Macochy v místě odbočky na Lipovec (zastávka autobusu č. 232 Holštejn, rozcestí). Místo začátku a konce programu lze po domluvě změnit.
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oblečení, při nepříznivém počasí pláštěnka, čelovka (baterka), pití, svačina, psací potřeby; trasa je dlouhá přibližně 5,5 km
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák pozná specifika krasové krajiny a její ochrany na příkladu CHKO Moravský kras a přírodní rezervace Bílá voda. Žák vnímá krajinná svědectví o vývoji této oblasti a poznává důležitost ochrany jednotlivých složek přírody.
VýstupyŽák/dítě:
- vyjmenuje alespoň tři krasové jevy
- uvede způsob využívání místní krajiny
- uvede jeden proces, který měl vliv na utváření místní krasové krajiny, a vlastními slovy ho popíše
- žák popíše cestu a význam vody v krasové krajině
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Základní podmínky života, Ekosystémy
- SŠ: Člověk a životní prostředí, Problematika vztahů organismů a prostředí, životní prostředí regionu a České republiky
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda, Člověk a společnost, SŠ: Člověk a příroda, Člověk a společnost; vzdělávací obory: ZŠ: přírodopis, zeměpis, dějepis, chemie, SŠ: biologie, geografie, dějepis, chemie
Rozvíjené klíčové kompetence