I v zimě lze v přírodě objevovat, pozorovat, bádat. Žáci se během pobytu seznámí s výzkumnými metodami, které lze praktikovat i ve zdánlivě spící přírodě. Pobytový program je založen na venkovním učení. Žáci si prožijí chvíle v zimním venkovním prostředí, navrhnou vlastní badatelský výzkum, který aplikují, interpretují a prezentují ostatním. Jedná se o zimní verzi pobytového programu Příroda naostro.
Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:
• terénní exkurze do Moravského krasu, konkrétně do Rudice a okolí,
• motivační průběžná hra na téma evoluce,
• ornitologická pozorování,
• průzkum půdních organismů pomocí binokulárních lup,
• zkoumání přizpůsobení organismů zimě.
Rozšířená anotace
Badatelský zimní pobytový program je zaměřený na činnosti, které lze realizovat v zimním období venku. Je zaměřen zejména na praktickou biologii, ale zohledňuje i probíhající klimatickou změnu. Vyzkoušíte si práci botanika, zoologa či ekotoxikologa. Zjistíte, že i v zimní období lze v přírodě zkoumat spoustu jevů a organismů. Během programu žáci otestují terénní výzkum z mnoha přírodovědně zaměřených oborů, například ornitologická pozorování, odlov půdních bezobratlých živočichů, rozbory vody kolorimetrickou metodou i pomocí sond. Zjistí, jaké dopady má na přírodu klimatická změna. Žáci se během programu naučí pestrou škálu metod přírodovědného výzkumu, kterou využití při vlastním badatelském projektu. Sami si sestaví výzkumnou otázku, metodiku, provedou výzkum, nasbíraná terénní data dále zpracovávají, snaží se jim porozumět, analyzují a interpretují je. Na závěr představují svoji práci na konferenci. Součástí pobytového týdne je exkurze do Moravského krasu.
Základní údaje o programu
Délka programu29–31 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–32
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci se seznámí se živou i neživou přírodou zkoumané oblasti a zároveň získají znalosti o vzájemném působení přírody a člověka v tomto místě. Program je také zaměřen na porozumění vybraným ekologickým problémům a především kontakt s živou přírodou.
VýstupyŽák/dítě:
- pomocí odborné literatury a zoologického klíče určí nalezené živočichy a rostliny
- pomocí přístrojů a činidel určí kvalitu vody
- si vyzkouší práci s různými druhy entomologického vybavení
- na základě vlastního odlovu stanoví minimální počet druhů bezobratlých živočichů v yskytujících se ve zkoumaném vzorku
- popíše vznik krasových jevů
- popíše alespoň jeden dopad klimatické změny na přírodu
- sestaví a realizuje vlastní badatelský výzkum
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- ZŠ: Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí); Osobnostní a sociální výchova (Rozvoj schopností poznávání, Kooperace a kompetice)
- Gy: Environmentální výchova (Problematika vztahů organismů a prostředí; Člověk a životní prostředí); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Globální problémy, jejich příčiny a důsledky)
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda/Přírodopis (Biologie rostlin, Biologie živočichů, Neživá příroda, Základy ekologie, Praktické poznávání přírody); Člověk a příroda/ Zeměpis (Životní prostředí); Gy: Člověk a příroda/Biologie (Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie); Člověk a příroda/Geografie (Životní prostředí)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní