ZIMNÍ BÁDÁNÍ

listopad–březen

8. – 9. ročník ZŠ, SŠ


3 nebo 5 dní


Pořádá: Rychta

20–32 žáků


3 dny 1895 Kč, 5 dní 3425 Kč



I v zimě lze v přírodě objevovat, pozorovat, bádat. Žáci se během pobytu seznámí s výzkumnými metodami, které lze praktikovat i ve zdánlivě spící přírodě. Pobytový program je založen na venkovním učení. Žáci si prožijí chvíle v zimním venkovním prostředí, navrhnou vlastní badatelský výzkum, který aplikují, interpretují a prezentují ostatním. Jedná se o zimní verzi pobytového programu Příroda naostro.

Ke stažení:







I v zimě lze v přírodě objevovat, pozorovat, bádat. Žáci se během pobytu seznámí s výzkumnými metodami, které lze praktikovat i ve zdánlivě spící přírodě. Pobytový program je založen na venkovním učení. Žáci si prožijí chvíle v zimním venkovním prostředí, navrhnou vlastní badatelský výzkum, který aplikují, interpretují a prezentují ostatním. Jedná se o zimní verzi pobytového programu Příroda naostro.

Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:
• terénní exkurze do Moravského krasu, konkrétně do Rudice a okolí,
• motivační průběžná hra na téma evoluce,
• ornitologická pozorování,
• průzkum půdních organismů pomocí binokulárních lup,
• zkoumání přizpůsobení organismů zimě.


Rozšířená anotace

Badatelský zimní pobytový program je zaměřený na činnosti, které lze realizovat v zimním období venku. Je zaměřen zejména na praktickou biologii, ale zohledňuje i probíhající klimatickou změnu. Vyzkoušíte si práci botanika, zoologa či ekotoxikologa. Zjistíte, že i v zimní období lze v přírodě zkoumat spoustu jevů a organismů. Během programu žáci otestují terénní výzkum z mnoha přírodovědně zaměřených oborů, například ornitologická pozorování, odlov půdních bezobratlých živočichů, rozbory vody kolorimetrickou metodou i pomocí sond. Zjistí, jaké dopady má na přírodu klimatická změna. Žáci se během programu naučí pestrou škálu metod přírodovědného výzkumu, kterou využití při vlastním badatelském projektu. Sami si sestaví výzkumnou otázku, metodiku, provedou výzkum, nasbíraná terénní data dále zpracovávají, snaží se jim porozumět, analyzují a interpretují je. Na závěr představují svoji práci na konferenci. Součástí pobytového týdne je exkurze do Moravského krasu.

Základní údaje o programu

Délka programu
29–31 hodin (dle domluvy)

Cílová skupina
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Optimální počet účastníků
20–32

Místo začátku a konce programu – popis místa
pracoviště Rychta, Krásensko

Požadavky na účastníky
Podrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.

Cíle programu

Environmentální rozměr programu
Žáci se seznámí se živou i neživou přírodou zkoumané oblasti a zároveň získají znalosti o vzájemném působení přírody a člověka v tomto místě. Program je také zaměřen na porozumění vybraným ekologickým problémům a především kontakt s živou přírodou.

Výstupy
Žák/dítě:
  • pomocí odborné literatury a zoologického klíče určí nalezené živočichy a rostliny
  • pomocí přístrojů a činidel určí kvalitu vody
  • si vyzkouší práci s různými druhy entomologického vybavení
  • na základě vlastního odlovu stanoví minimální počet druhů bezobratlých živočichů v yskytujících se ve zkoumaném vzorku
  • popíše vznik krasových jevů
  • popíše alespoň jeden dopad klimatické změny na přírodu
  • sestaví a realizuje vlastní badatelský výzkum


Zařazení dle RVP

Průřezové téma
  • ZŠ: Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí); Osobnostní a sociální výchova (Rozvoj schopností poznávání, Kooperace a kompetice)
  • Gy: Environmentální výchova (Problematika vztahů organismů a prostředí; Člověk a životní prostředí); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Globální problémy, jejich příčiny a důsledky)


Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblast
ZŠ: Člověk a příroda/Přírodopis (Biologie rostlin, Biologie živočichů, Neživá příroda, Základy ekologie, Praktické poznávání přírody); Člověk a příroda/ Zeměpis (Životní prostředí); Gy: Člověk a příroda/Biologie (Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie); Člověk a příroda/Geografie (Životní prostředí)

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní
  • kompetence sociální a personální
  • kompetence občanské
  • kompetence pracovní










Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.