Hlavním cílem projektu bylo připoutat pozornost žáků a pedagogů k tématu zdravého, aktivního životního stylu a dopravní výchově. V rámci projektu vznikly nové výukové programy, vícedenní pobytové akce a zájmové kroužky, připravena byla řada metodických materiálů a pracovních listů. Rovněž jsme se zaměřili na rozvoj sítě a setkávání Škol podporujících zdraví v JMK.
Během projekt byly realizovány tyto aktivity:
KA1. Komponované a výukové programy pro žáky věnované zdravému životnímu stylu
V rámci projektu jsme nabídli žákům základních, středních škol a školských zařízení nové produkty, které obohatily výuku o témata zdravého životního stylu:
- Nové výukové programy: Zdravé vaření, Zdravá výživa, Zdravé pohybové aktivity, Vím, jak jím, Prevence rizik
- Festival zdraví
- Dvoudenní pobytový program Zdravý pohyb na vodě
- Komponovaný školní projekt Zdraví
KA2. Rozvoj sítě a setkávání Škol podporujících zdraví v Jihomoravském kraji
Proběhlo 6 celodenních tematických setkání pro zástupce pedagogů ZŠ a SŠ zařazených v síti Škola podporující zdraví a zástupce škol se zájmem vstoupit do sítě. Setkání sloužila k předávání zkušeností a prezentaci jednotlivých oblastí v rámci holistického (celostního) přístupu ke zdravému životnímu stylu. Na většinu témat setkání navazovaly praktické ukázkové lekce pro žáky na školách zapojených pedagogů.
KA3. Podpora a rozvoj dopravní výchovy na základních školách
Téma věnované dopravní výchově sestávalo ze 4 pilířů: realizace seminářů pro pedagogy, lekcí pro páté ročníky ZŠ na dopravních hřištích, školních projektů pro žáky přímo na školách a tvorby metodických materiálů. V rámci projektu byl inovován metodický materiál pro výuku dopravní výchovy, který byl vytvořen v rámci projektu OP VK v Libereckém kraji v roce 2010. Inovace integrovala změny v RVP pro ZŠ platné od 9/2013 a bylo přidáno 10 nových metodických listů.
KA4. Pobytové výukové programy pro žáky věnované zdravému životnímu stylu
V rámci projektu byl vytvořen pětidenní pobytový výukový program Plavba kapitána Zdravsona. Vedle tématu stravování (kvalita potravin, energetická vydatnost jídel a rizika nadváhy/stravovacích potíží, obsah emulgátorů a jiných umělých látek v potravinách včetně praktické přípravy jídel) jsme se zaměřili na pohybové aktivity (atraktivní, ale fyzicky náročný pohyb na sněžnicích v období se sněhovou pokrývkou, jízda na koloběžkách v teplé sezóně, program zaměřený na cvičení/protahování a zdravý pohyb v přírodě, exkurze k farmáři nebo přímo na ekologickou farmu).
KA5. Intenzivní výchova k zdravému životnímu stylu a dopravní výchova
Poslední klíčová aktivita byla věnována zájmovým kroužkům, které realizátoři nabídli vlastním žákům a návštěvníkům svých středisek. V rámci projektu vznikly tematické celoroční kroužky, proběhly projektové dny (např. Dny zdraví, Dny pohybových aktivit, Dny zdravé výživy), poznávací regionální akce (např. Poznávání okolí Pohořelicka, Víkend na Templštýně) či další netradiční aktivity (Pěstování a poznávání léčivých rostlin, tábor pro žáky se zájmem o zdravou stravu a pohyb a pro žáky se špatnými stravovacími návyky, příp. nadváhou). Hlavní cílovou skupinou projektu byli žáci a pedagogové základních, středních škol a školských zařízení v Jihomoravském kraji.
Partneři
Projekt realizovala Lipka spolu s dalšími šesti partnery:
- Střední zdravotnická škola a VOŠ zdravotnická, Brno, Merhautova 17, www.szsmerh.cz
- Základní škola a Mateřská škola Blansko, Salmova 17, www.zssalmova.cz
- Jihomoravský kraj, odbor školství, www.kr-jihomoravsky.cz
- Rezekvítek, www.rezekvitek.cz
- Střední zdravotnická škola a VOŠ zdravotnická, Znojmo, Jana Palacha 8, www.szsz.cz
- Středisko volného času Pohořelice, svcpohorelice.cz
Realizační období 1. 9. 2014 – 31. 7. 2015
Projekt Zdravě a bezpečně v Jihomoravském kraji, CZ.1.07/1.1.00/53.0004 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.