Projekt CIVIS zaměřuje svoji pozornost na rozvoj občanských a sociálních kompetencí, které směřují k sociálně a environmentálně odpovědnému chování žáků. Prostřednictvím společenství praxe a akčního výzkumu ověřuje účinné metodické přístupy, podporuje sdílení zkušeností mezi učiteli z praxe a akademiky VŠ, pojmenovává hladiny klíčových kompetencí a identifikuje bariéry bránící zavádění metodik do škol.
Cíle projektu:
- Rozvinout sociální a občanské kompetence žáků ZŠ a SŠ prostřednictvím vytvořeného společenství praxe zaměřeného na výuku napříč předměty orientovanou na VUR, resp. výchovu k sociálně a environmentálně odpovědnému chování.
- Rozvinout kompetence učitelů z fakult vzdělávajících učitele a učitelů škol nižšího stupně vzdělání prostřednictvím podpory společenství praxe.
- Rozpracovat hladiny sociálních a občanských kompetencí ve vztahu k průřezovým tématům a k nim propojeným vzdělávacím oborům orientovaných na VUR (vývojové kontinuum).
- Podpořit implementaci efektivních metodik pro rozvoj občanských a sociálních kompetencí do školní praxe prostřednictvím výuky napříč předměty.
Pilíři projektu jsou analýza, akční výzkum v rámci společenství praxe a evaluace.
Analýza naplňování klíčových kompetencí v oborech a průřezových tématech se vztahem k VUR zahrnuje vyhodnocení výsledků existujících výzkumů a zpracování dodatečných analýz.
Akční výzkum bude probíhat v rámci širokého společenství praxe. Na základě závěrů z analýz budou identifikovány metodické přístupy (metodiky) pro rozvoj občanských a sociálních kompetencí. Následně budou sestaveny metodické týmy, které budou metodiky ověřovat v praxi. Výsledky budou průběžně posuzovány akademiky.
Evaluace bude probíhat ve spolupráci s celým společenstvím praxe, jejím výstupem bude ověřený dopad programů na žáky i na zvýšené kompetence učitelů.
Všemi pilíři projektu prolíná vznik vývojového kontinua zaměřeného na kompetence pro sociálně a environmentálně odpovědné jednání.
Současně se projekt zaměří na identifikaci bariér, které brání úspěšnému zavádění metodik do praxe: po analýze předpokládaných bariér proběhne diskuze s veřejností i zástupci veřejnoprávních institucí, z níž vzejdou návrhy změn institucionálního rámce.
Žadatel projektu:
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace
Partneři:
Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s.
TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú.
Člověk v tísni, o.p.s., Vzdělávací program Varianty
Univerzita Hradec Králové, Přírodovědecká fakulta
Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií MU
NaZemi, z. s.
Projekt je realizován v období od 1. 10. 2016 do 30. 9. 2019.
Projekt CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence je spolufinancován Evropskou unií.