Projekt, jehož řešitelem byla Lipka, se zaměřoval na environmentální výchovu a vzdělávání k udržitelnému rozvoji, které klade důraz na vzájemnou interakci a souvislosti mezi ekonomickými, sociálními a environmentálními aspekty rozvoje. Projekt vycházel z mapování stávajících potřeb SŠ a využíval spolupráci environmentálních odborníků s pedagogy na SŠ a ekopedagogy ve specializovaných vzdělávacích institucích. Postupoval metodou utváření příkladů dobré praxe a jejich kvalitního zpracování formou metodických materiálů a vzdělávacích akcí, aby byly snadno dostupné a mohly sloužit všem dalším vzdělavatelům jako inspirace pro jejich výuku.
Co projekt nabízel pro středoškoláky
Projekt oslovoval přímo studenty středních škol a nabízel jim množství akcí:
- Terénní víkendové výpravy – exkurzí do lokalit zajímavých nejen z přírodovědného, ale také sociálního hlediska. Víkendová setkání stále pokračují. Aktuální nabídku najdete zde.
- Prázdninová expedice – putování po zajímavých končinách České republiky s báglem na zádech nebo pádlem v ruce. Pracoviště Rychta každoročně připravuje průzkum jiných krajin.
- Korespondenční soutěž Na šťopkách – v rámci projetku byly realizovány 3 ročníky korespondenční soutěže pro žáky středních škol a 8. a 9. tříd základních škol. V současné době korespondenční soutěž nepokračuje, k dispozici jsou však jednotlivá soutěžní zadání (úkoly), které lze využít pro zpestření výuky či programu volnočasových aktivit v mládežnických oddílech.
Co projekt nabízel pro pedagogy
Vzdělávání pedagogických týmů
Prostřednictvím komplexního zpracování vybraných environmentálních témat projekt dále vzdělával i pedagogy. Podporoval mezipředmětový přístup – vzděláváním celých pedagogických sborů přinášel inspiraci, jak lze průřezově zpracovat konkrétní téma a začlenit ho do několika předmětů.
V ramci projektu jsme připravili 10 nových modulových seminářů a ke všem byly vytvořeny metodiky.
Nové výukové programy a výukové aktivity
V rámci projektu vznikly také čtyři tříhodinové výukové programy pro středoškoláky, které mohou využít střediska ekologické výchovy i pedagogové na svých školách, například v rámci projektové výuky či tematických dnů. K těmto výukovým programům vznikly také metodické příručky, soubor kratších výukových aktivit, odborné informační podklady a semináře pro pedagogy. Výukové programy vytvořené v rámci projektu byly zařazeny do stálé nabídky Lipky.
Vytvořené publikace :
Vzdělávání ekopedagogů
Nově vytvořené výukové programy jsme prezentovali v sérii vzdělávacích seminářů, které byly určeny ekopedagogům působícím ve středicích ekologické výchovy. Účastníci měli možnost zažít si výukový program na vlastní kůži, přičemž druhá část semináře byla vždy věnována odborné přednášce k danému tématu.
Abychom udrželi vysoký standard pořádaných seminářů, zpracovali jsme metodiku seminářů pro ekopedagogy, která obsahuje podrobný podpis programu k jednotlivým výukovým programům a podrobné instrukce k organizačnímu zajištění seminářů. Určená je budoucím organizátorům těchto akcí.
Realizační období projektu: od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2013.
Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.