Mám elektřinu ze Slunce – Elektromobil

Elektromobilita se týká používání elektřiny jako zdroje pohonu pro vozidla namísto tradičních fosilních paliv.

 

Elektromobily mohou být buď plně elektrické (BEV - Battery Electric Vehicles), které se pohybují pouze pomocí elektromotoru napájeného bateriemi (to je náš Nissan Leaf) nebo hybridní (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicles), které kombinují elektromotor s konvenčním spalovacím motorem a umožňují i jízdu na elektřinu.

 

Ekologické výhody elektromobility

  • Nulové emise při provozu: Elektromobily neprodukují emise při provozu, pokud jsou napájeny čistou elektřinou z obnovitelných zdrojů jako jsou solární nebo větrné elektrárny. To znamená nižší množství škodlivých látek jako je oxid uhličitý, oxid dusíku a jiné škodlivé látky, které jsou zodpovědné za znečištění ovzduší.
  • Snížení emisí skleníkových plynů: Elektromobily přispívají k celkovému snižování emisí skleníkových plynů, což je klíčové pro boj proti globálnímu oteplování a zmírňování klimatických změn.
  • Efektivnější využití energie: Elektromobily jsou obvykle efektivnější než vozidla se spalovacími motory, protože elektromotor má vyšší účinnost při přeměně energie z baterie na pohyb.

 

Elektromobily představují ekologickou alternativu k tradičním vozidlům se spalovacími motory a hrají klíčovou roli v přechodu na udržitelnou a čistou dopravu. Jejich ekologická přínosnost je závislá na tom, jaká elektřina je používána k jejich pohonu – my na Kamenné část dobíjíme z naší FVE, ovšem ta nám zatím nestačí. Hledáme však poskytovatele čisté energie i ze sítě. Aby byla elektromobilita opravdu čistá, čeká nás ještě vyřešení recyklace baterií a celkově přechod na obnovitelné zdroje energie ve všech fázích životního cyklu elektromobilu, od výroby až po recyklaci. 

Jak FVE na Kamenné funguje?

Je to jednoduché, tak jako u ostatních fotovoltaických elektráren – v okamžiku, kdy slunce svítí nebo je lehce pod mrakem, tak vyrábíme elektřinu. Tu používáme pro aktuální spotřebu a přebytek ukládáme do baterie, která je umístěna v suterénu budovy. V okamžiku naplnění baterie dochází k výstupu elektřiny mimo naši vnitřní síť a my ji posíláme do veřejné sítě. To se bude dít zejména v letních měsících.

 

Snížili jsme tak naši spotřebovanou energii ze sítě a naopak jsme si díky FVE vyrobili svoji vlastní zelenou energii ze slunce! Svoji úsporu a spotřebu můžeme v reálném čase sledovat v rámci aplikace, která je propojena s bateriovým úložištěm.

 

Energetika je poměrově jeden z nějvětších sektorů, který vypouští CO2 do  ovzduší a proto je důležité přecházet na zelené zdroje energie.

Nejčastější fámy spojené s fotovoltaikou

Samozřejmě, ani fotovoltaika není zcela “čistý” zdroj. Ve srovnání s neobnovitelnými fosilními zdroji ale vychází výrazně lépe! Možná jste ale o ní slyšeli některé fámy – podívejme se na tři nejznámější: 

 

PRVNÍ FÁMA

"Fotovoltaika se nedá recyklovat, a je plná jedovatých kovů pochybného původu."

Není to pravda. Hlavní složkou fotovoltaického panelu jsou fotovoltaické články, které obsahují polovodičový materiál – křemík (ten je hlavní složkou většiny běžných hornin, křemičitanů). Sluneční záření interaguje s touto tenkou vrstvičkou křemíku a uvolňuje z něj elektrony, což generuje elektrický proud. Materiálově je panel složen hlavně z tvrzeného skla (70%), zbytek pak tvoří kromě křemíku hliník, plasty a určitý podíl mědi a stříbra tak, jako jinde v elektronice. Kromě plastů se prakticky všechny tyto složky panelu dají recyklovat (cca 90% hmotnosti panelu). Životnost panelů je kolem 30 let a reyklace panelů je už dnes stanovena zákonem, výrobci za ni už dnes odvádí poplatky. Problém s jedovatými kovy a jejich těžbou se obvykle týká baterií, nikoli samotné fotovoltaiky.

 

DRUHÁ FÁMA

"Fotovoltaika se prý nedá hasit a je tedy velmi nebezpečná!"

Tak to není. Samotné panely nehoří, problémem je procházející proud, který je třeba před hašením požáru odpojit od sítě – hasiči by proto měli vědět, že na dané střeše je instalovaná fotovoltaika. Při správné instalaci a pravidelné údržbě ale není riziko požáru větší než u běžného domu. Jen je důležité svěřit instalaci i údržbu do rukou někomu, kdo tomu rozumí.

 

TŘETÍ FÁMA

"Solární panely fungují jenom, když je hezké slunečné počasí."

Ne. Panely jsou schopny energii generovat i v případě rozptýleného světla, tedy když je slunce za mraky nebo i když prší, ale toto množství je výrazně menší. Naopak nevadí jim mráz – v mrazivé, ale slunečné dny můžeme získat srovnatelné množství energie jako při letní výhni.





Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.